07 august, 2012

KLASSIKERE: Lyst, synd og symbolik

Eyes Wide Shut
1999
Drama/Thriller/Mystery

Når man sætter sig i sofaen for at se en Stanley Kubrick film, så må det siges at forventningerne er høje. Efter at have set film som A Clockwork Orange, Dr. Strangelove - Or How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb og The Shinning, der har sat klare spor i min filmhukommelse, måtte jeg se mere. Hvad der fascinerer mig er hans æstetik, sans for at fange utallige detaljer, farver og følelser i et stilbillede - og holde det, samt hans perfektionistiske tilgang der giver filmene deres fuldendthed. For når man ser en Kubrick film, så ved man, at alt er gennemtænkt - ikke et eneste ord, gestus eller rekvisit er uden betydning.


Eyes Wide Shut var Kubricks sidste film, og han døde kort før filmen fik premiere. Ikke desto mindre var hans sidste bedrift en film af dimensioner som udfordrer både seerens sind og sanser. Tom Cruise spiller rollen som lægen Bill Harford der vælger at hengive sig selv til nattens dunkle og erotiske mystik, da han hører om sin kones (Nicole Kidman) førhen hemmelige sexfantasier om en ung søofficer. Forrådt og rådvild efter et nattebesøg hos en patient begiver han sig ud på en sanselig tur i New Yorks gader, hvor både hans lyst og morale bliver sat på prøve. Her støder han på en gammel ven, der fører ham til en farlig parallelverden, hvor grænserne bliver brudt - og det hele starter med ordet "Fidelio".


Tom Cruise og Nicole Kidman spiller fænomenalt i filmen og giver begge en fremragende præstation. Derudover formår filmens langtrukne og overskudsprægede fortællemåde at suge seeren ind og få os til at side på stolekanten i håb om at forstå og få en forklaring på, hvad man ser på skærmen. For Eyes Wide Shut er ikke en film man læner sig tilbage og lader hjerne koble fra til. Den kræver opmærksomhed for detaljer og interesse for symbolik og metaforer - dog skal man ikke hente sine filmanalyse noter fra mediefag frem, da filmen stadig formår at være helt igennem fantastisk, uden at man helt forstår hvad der foregår. Ja, jeg sidder stadig med mange ubesvarede spørgsmål - og det kan jeg godt lide! For filmen er så kunstnerisk og sansepræget, at hvis alt blev forklaret? Ja, så ville magien forsvinde.


Ja, det kunne vist ikke fremgå meget tydeligere? Jeg er VILD med Eyes Wide Shut, og jeg ved, at det er en af de film, jeg ikke vil glemme foreløbigt, men som jeg fra tid til anden vil vende tilbage til i mit hoved og prøve at få til at give mening. 
Er du vild med Kubrick? Se den. 
Er du til smukke film rent visuelt? Se den. 
Kan du lide sex og erotik? Se den. 
Er du til film, hvor du får alle svarene serveret? Så stil denne her tilbage på hylden og hent en krimifilm.
Jeg giver filmen 6 ud af 6 glade grise - Jeg kunne ikke være mere tilfreds. Kubrick gjorde det igen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar