18 december, 2012

Den gode, den platte og den eventyrlige

Så blev det jul! Her er tre af mine yndlingsjulefilm:




Love Actually
2003
Komedie/Romantik

I min familie er det gået hen og blevet en juletradition at se den her film i selskab med æbleskiver og varm kakao eller gløgg. For denne her film emmer bare af jul og dens følgesvend kærlighed. En masse fantastiske britiske skuespillere, den gode selvhadende altid sarkastiske britiske humor, og nogle virkelig gribende og rørende historier. For selvom det er jul, er alt ikke liv og glade dage for alle. De små kærlighedshistorier der er flettet ind i hinanden på kryds og tværs er både sjove, triste, smukke og kan få enhver pige til at sige "åååårhh...", og nok en en hel del drenge til at få brækfornemmelser. Men ikke desto mindre er dette bare en film, der i hvert fald, for mig har stor affektionsværdi, og det kan i mange tilfælde gøre en film rigtig god. Heldigvis er jeg ikke den eneste der elsker denne film. For mig er det ikke jul uden Love Actually.


A Christmas Romance
1994
Romantik

Når nu vi taler om film, som fremstår som bedre en de egentlig er, fordi man har et forhold til dem, så er dette virkelig det gyldne eksempel. A Christmas Romance er på mange måder, en ret så dårlig film. Den er plat, overromantisk, overfølsom, og karaktererne er ret irriterende. Men Gud ved hvor mange gange, jeg har set den her film, og jeg skal se den år efter år. Jeg kender den ud og ind, men det er bare betryggende og hyggeligt, ligesom jul skal være. Den lille hytte ude i sneen, hvor der er hjemmebag og store varme uldtrøjer er bare så så så julet. Det er totalt plat, men et must, når det skal være jul.




The Nightmare Before Christmas
1993
Animation

Her står jeg ikke alene. En på mange måder atypisk julefilm, som på trods er gået hen og blevet en klassiker. Ikke mindst fordi den i 90'erne var nyskabende, men også fordi, at Jack og slænget er nogle elskelige figurer. Historien er så hjerteskærende og sød, at man bliver rørt gang på gang. For selvom vi elsker film der er super julede, så er det også rart med et lille afbræk fra decemberstemningen. Det kan man med The Nightmare Before Christmas, og så er man stadig i julestemning, når filmen ender. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar