12 august, 2012

Makaber weekend med chefen

Weekend at Bernie's
1989
Komedie

I 80'erne producerede USA en hel del gode ungdomsfilm, som vi stadig kender til og ser med stor glæde. Film som The Breakfast Club, Ferris Bueller's Day Off, Pretty In Pink osv. er alle film, som jeg har set utallige gange og holder enormt meget af. Tiden, stemningen, tøjet og musikken beskriver en tid som ligger 20-30 år tilbage, men de unge, deres problemer og deres bekymringer er som taget ud af vores tid. Så langt fra og alligevel så tæt på. Det er hvad, jeg elsker ved 80'er filmene. 
Weekend at Bernie's er en af de 80'er film, der er, vil nogen mene, gået hen og blevet kult, så da jeg så, at jeg kunne få den for 16 kr. i Blockbuster, så slog jeg til - nu måtte jeg se, hvad der var ved denne her film om to unge mænd der tilbringer weekenden i chefens sommerhus.


Men weekenden går ikke helt som planlagt. Da de to unge mænd (Andrew McCarthy og Jonathan Silverman) ankommer, ja så møder de ganske rigtigt chefen som aftalt - han er bare død. Og så starter balladen, da der samme aften er fest, og de prøver at skjule det faktum, at chefen ikke længere er festens midtpunkt. De to mænd, står som gode kontraster til hinanden: Den ene vil ringe til politiet og håndtere situationen på fornuftig vis. Den anden vil fortsætte så længe muligt og lade festen vare ved. Og således er der serveret 1 1/2 times makaber humor med en masse situationer, der får dig til at gispe og også nogle få, der får dig til at grine.


Og det er det, der er problemet. Jeg morede mig simpelthen ikke nok. Filmen bliver båret af Andrew McCarthys utroligt spøjse og "carpe diem" dikterende rolle, som er velspillet og giver filmen tempo og humor. De mange scener, hvor man oplever deres mærkværdige og utroligt grænseoverskridende stunder sammen med deres chefs lig er ikke direkte sjove, men når det først går op for en, hvor surrealistisk situationen er, ja, så kan man ikke lade være med at grine. Man skal bare lige vænne til lig der bliver kastet, slået, madet og også ligefrem voldtaget.
Men det er ikke nok. Idéen til Weekend at Bernie's er fed, og det er det, hvis du spørger mig, jeg tror der har gjort den til en kultfilm. Men der er langt fra tanke til handling, og der er gået noget galt på vejen. Historien er ikke spændende, klimaks er et kæmpe anti et af dem, og det gik ikke op for mig at jeg overværede klimaks, før efter det var sket. Det er et kæmpe minus. Desuden forstår vi heller ikke hvad karaktererne tager med sig fra oplevelsen, og hvad der skal ske i deres liv herfra. Dette er også frustrerende, når man nu har fulgt dem i 1 1/2 time.


Jeg kan godt se, hvorfor en del drengerøve i dag, vil stemple denne her film som deres yndlings. Det er et godt plot og der hører en fed 80'er ungdomsstemning til filmen. Men filmen er ikke sjov nok, og det er det den skal være. Vi forstår ikke karakterernes udvikling - og ikke dermed sagt, at der altid skal være en, men vi forstår ikke engang hvad karaktererne fik ud af oplevelsen. Det efterlader også os seere tomhændede. Det makabre og dybt grænseoverskridende aspekt af filmen er super overraskende og virkelig ulig noget andet for sin tid, vil jeg mene. Men det er ikke nok til at lave en helt fantastisk film.
Derfor giver jeg Weekend at Bernie's 3 ud af 6 glade grise. Det er ikke en film, der er lavet til at gå efter de 6, og det skal man respektere. Men det er jo også samtidig derfor, at den ikke kan få mere. Så på den måde går det hele hånd i hånd. Fik jeg forresten sagt, at der er en Weekend at Bernie's 2?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar